Compliance
Definicja – czyli co to jest "Compliance"?
„Compliance” w największym skrócie oznacza zgodność. W gąszczu przepisów, zaleceń, norm oraz praktyk i wytycznych, postępowanie w sposób zgodny z nimi jest trudnym zadaniem – system Compliance pomaga zapewnić taką zgodność a co za tym idzie poprawić bezpieczeństwo w firmie.
Compliance
Podstawa prawna - czy muszę prowadzać "Compliance"?
Obowiązek wprowadzenia systemu Compliance nie jest obecnie uregulowany za pomocą jednolitej podstawy prawnej, nie jest również wprost usankcjonowany brak jego posiadania. Niektóre jego elementy można dostrzec w obowiązujących przepisach, na przykład w Ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, inne natomiast, obowiązują w sposób pośredni, na przykład Wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczące zachowywania należytej staranności w kontaktach biznesowych.
Ogólna powinność wprowadzenia Compliance wynika jednak w sposób pośredni z konieczności postępowania z poszanowaniem przepisów prawa oraz zasad powszechnie przyjętych w danych okolicznościach
Porozmawiajmy o Compliance:
Ryzyko – czy brak compliance niesie za sobą jakieś sankcje?
Postępowanie w sposób niezgodny z ogólnie przyjętymi regulacjami może nieść za sobą wiele negatywnych konsekwencji, takich jak wszczęcie postępowań cywilnych, karnych, karno-skarbowych, administracyjnych czy podatkowych. Konsekwencją negatywnych rozstrzygnięć takich postępowań mogą być sankcje finansowe, karne, jak również utrata reputacji czy dobrego wizerunku.
Należy zwrócić uwagę, iż aktualnie Ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary jest w trakcie procesu nowelizacji, której projekt zakłada między innymi zwiększenie kar pieniężnych do 60 milionów złotych oraz kary przepadku mienia.
Wprowadzenie Compliance w znaczny sposób poprawia bezpieczeństwo, umożliwiając obronę przed sankcjami karnymi i finansowymi.
Na czym polega usługa?
W pierwszej kolejności przeprowadzamy audyt zgodności Compliance, który obejmuje:
- identyfikację ryzyka w poszczególnych obszarach działalności,
- zbadanie zgodności działań przedsiębiorstwa Klienta z powszechnie obowiązującymi regulacjami,
- zidentyfikowane ryzyka w wybranych obszarach działalności,
- proponowane rozwiązania, które należy wykonać w celu ograniczenia ryzyka,
- rekomendacje Kancelarii, mające na celu wdrożenie systemu Compliance,
- kalkulację kosztową ich wykonania.
Po sporządzeniu raportu udzielamy konsultacji prawnych w celu wdrożenia zaleceń, wynikających z przeprowadzonego badania.