Aktualności

Kategorie tematyczne

EventyPrawo spółekPodatkiPrawo gospodarczePrawo pracyPrawo cywilne

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH -OBOWIĄZKI PRAWNE I PRAKTYCZNE WDROŻENIE

Na podmiotach zajmujących się zawodowo pracą z dziećmi ciąży obowiązek wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich (skrót: SOM) tytułem wejścia w życie tzw. Lex Kamilek, czyli ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1802 z późn. zm.).

Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, procedur i działań interwencyjnych mających na celu zapewnić ochronę małoletnim przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej, emocjonalnej, seksualnej, itd.

Zgodnie z art. 22b wspomnianej ustawy, SOM obowiązane są wprowadzić następujące podmioty:

  1. Jednostki systemu oświaty wg art. 2 pkt 1-8 ustawy Prawo oświatowe
  2. Placówki oświatowe, opiekuńcze, wychowawcze, resocjalizacyjne,
  3. Placówki religijne, medyczne, artystyczne, sportowe, rekreacyjne lub związane z rozwijaniem zainteresowań dzieci,
  4. Organizatorzy działalności oświatowej, opiekuńczej, wychowawczej, resocjalizacyjnej, religijnej, artystycznej, medycznej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich,
  5. Podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne i podmioty prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego – według art. 22c ust. 3 Ustawy.

Wyżej wskazane podmioty mają obowiązek sporządzenia Standardów Ochrony Małoletnich niezależnie od faktu, czy prowadzą działalność w formie spotkań stacjonarnych czy zdalnych.

Odpowiednie wprowadzenie SOM w danej jednostce wymaga:

  • Wszechstronnego audytu dotychczas obowiązujących procedur i dokumentów,
  • Zmiany sposobu rekrutacji kandydatów do pracy z dziećmi, w tym dokumentacji wewnętrznej,
  • Weryfikacji potencjalnych i aktualnych pracowników w Rejestrze Sprawców na Tle Seksualnym,
  • Wprowadzenia zasad panujących podczas pracy z małoletnimi,
  • Określenia katalogu zachowań niedozwolonych,
  • Sporządzenia procedury interwencyjnej w przypadku wykrycia przemocy,
  • Opracowana każdorazowo planu wsparcia małoletniego w wypadku wykrycia przemocy,
  • Wskazania osoby odpowiedzialnej za podjęcie odpowiednich czynności w przypadku zgłoszenia przemocy, monitorowania przestrzegania SOM w placówce, aktualizowania co 2 lata treści Standardów,

Nadto zgodnie z przepisami Ustawy wymagane jest sporządzenie SOM w dwóch wersjach – szczegółowej oraz wersji skróconej, odpowiednio przeznaczonej dla małoletnich.  Każda z wersji powinna zostać również umieszczona w placówce oraz zamieszczona na stronie internetowej lub mediach społecznościowych.

W związku z powyższym wprowadzenie SOM do danej placówki jest wieloetapowym i skomplikowanym procesem. Tym samym Kancelaria Radców Prawnych PRIMO LEGE oferuje wsparcie przy sporządzeniu odpowiednej dokumentacji i procedur, dostosowanej do przedmiotu działalności danej jednostki.

Każda placówka zajmująca się pracą z dziećmi w wypadku wszczęcia kontroli przez uprawnione organy naraża się na nałożenie kary grzywny do 250 zł albo kary nagany, a w przypadku ponownego niewykonywania obowiązku wprowadzenia SOM- podlega karze grzywny nie niższej niż 1 000 zł.

Ponadto na placówce ciąży obowiązek weryfikacji pracowników i innych osób dopuszczonych do pracy z dziećmi. W sytuacji braku weryfikacji, jednostka naraża się na karę aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.  W wypadku zatrudnienia lub nawiązania współpracy z osobą, wobec której został wydany zakaz zajmowania stanowisk, wykonywania zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, jeśli pracodawca wiedział o orzeczonych zakazach, grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

 

 

Materiał filmowy